Samen leven
Een warme school
Een school is een afspiegeling van de samenleving, een mini-maatschappij. Het is belangrijk om te leren samen leven op school, zodat kinderen leerkansen krijgen om dit waar te maken in de grote wereld. Om dit te realiseren, is BS Kameleon sinds enkele jaren een warme school.
Als warme school, willen wij, basisschool Kameleon, echt een warme thuis zijn voor kinderen. Samen bouwen we aan een warme leer- en leefomgeving.
We streven er naar dat iedereen zich goed in zijn vel voelt.
Om dit te vertalen naar kinderen, werken we met Warme William, de grote blauwe beer, die je op onze school vindt. Hij biedt altijd een luisterend oor. Iedereen kan ook een Warme William worden. Dat kan je doen door te luisteren naar elkaar en door te vragen hoe het echt met iemand gaat.
WIE BEN IK?
Ik-boek
Elke kind krijgt een ik-boek. In dit boek bundelen we de talenten en eigenschappen van het kind. Een jaarlijkse kindtekening, pluimenkaartjes, talenten, …. komen aan bod. Elk jaar gaat het boek mee naar de volgende klas, ook naar de lagere school. Een portfolio om te koesteren.
Gevoelenskring en klasvergadering
Naast de dagelijkse babbels met de kinderen, maakt elke leerkracht elke week een uurtje tijd om met de klasgroep in een kring te praten. We bespreken hoe kinderen zich voelen, wat hen bezig houdt, wat moeilijk loopt, wat goed gaat, … Op deze manier verhogen we het welbevinden van elke leerling en zo ook hun leerwinst.
Een weerslag van dit gesprek en de gemaakte afspraken zijn terug te vinden in ons mooie klasboek.
Talentacademie (derde graad)
De kinderen van het vijfde en zesde leerjaar gaan 6 keer per schooljaar naar Talentenschool Turnhout. Hier krijgen ze telkens een andere workshop om eigen talenten te ontdekken en bewuster te kunnen kiezen wat ze in hun verdere schoolloopbaan willen doen.
LEREN SAMEN LEVEN
Warme woensdagen (kleuters)
Maandelijks houden we in onze kleuterschool een warme woensdag. De kleuters gaan dan in een andere klas spelen en werken. Zo leren ze de andere leerkrachten, de andere kinderen en de verschillende klassen beter kennen. De leerkrachten doen die dag een toneeltje over wat er op school leeft in verband met samen leven. (b.v. Hoe kan je aangeven als je iets niet leuk vindt? Hoe kan je samen spelen? )
Warme namiddagen (lagere school)
Maandelijks staat er een warme namiddag gepland in de lagere school. Deze namiddag staat in het teken van leren samen leven. De activiteiten zijn heel divers en afgestemd op de interesses en de noden van de kinderen. Het kan gaan over het opzetten van een actie die uit de klasvergadering komt, werken rond talenten, het creëren van verbondenheid met de buurt of met de natuur, leren samen werken, … Regelmatig worden ook ouders betrokken.
Meespeelnamiddagen (kleuters + L1)
Drie keer per schooljaar houden we met de kleuterschool en het eerste leerjaar een meespeelnamiddag voor ouders. Ouders kunnen samen met hun kind spelen en werken in de klas zodat de ouders de kans krijgen om de school beter te leren kennen.
Gouden weken (aandacht voor groepsdynamica)
In september maken we bewust tijd voor ‘de gouden weken’. Dit zijn cruciale weken waarin we activiteiten voorzien die leiden tot het vormen van een klasgroep waar evenwaardigheid, respect en samenwerken centraal staan.
Samenwerking K3 – L1
De overgang van de kleutertijd naar de lagere school is niet altijd evident. Om deze overgang zo klein mogelijk te maken, werken de derde kleuterklas en het eerste leerjaar het hele schooljaar intens samen.
In mei staan de integratiemomenten gepland, telkens op woensdag. Dan gaan de kinderen van K3 echt naar het eerste leerjaar en mogen de kinderen van het eerste leerjaar nog eens fijn spelen in hun oude kleuterklas.