Onze troeven

Een warme school … Wat is dat?

Niet iedereen gaat even graag naar school. Pestkoppen, saaie lessen, vervelende leerkrachten, … Als warme school, willen wij, basisschool Kameleon, echt een warme thuis zijn voor kinderen. In Vlaanderen zijn er 5 warme steden, en 50 warme scholen. Wij zijn erg trots dat BS Kameleon er daar één van mag zijn.

Samen bouwen we aan een warme leer- en leefomgeving en laten we ons begeleiden door Flanders Synergy, CEGO, KULeuven, Tenz, onze pedagogische begeleidingsdienst en het fonds “gavoorgeluk”. We streven er naar dat iedereen zich goed in zijn vel voelt.

animation-wedstrijdHallo daar! Mijn naam zegt jullie misschien al wel iets? Of misschien zagen jullie me al wel zitten op mijn bank? In de school of in de Stad? Ik ben Warme William, een grote blauwe beer, één en al warmte. Iedereen heeft het wel eens moeilijk. Ik sta voor het uiten van gevoelens en ik bied altijd een luisterend oor. Iedereen kan Warme William worden. Dat kan je doen door te luisteren naar elkaar en door te vragen hoe het echt met iemand gaat. Een Warme William laat niemand in de kou staan.

 

Op Basisschool Kameleon hebben we het warme scholen project vertaalt in een aantal nieuwe vaste structuren:

 

 

Warme woensdagen en warme vrijdagen:

Per maand maken we bewust (minstens) een halve dag vrij om samen met de klas aan sociale vaardigheden te werken. in de kleuterschool is er steeds een toneeltje.

 

 

Meespeelnamiddagen en IK boek voor de kleuters:

We willen jullie, de ouders, meer betrekken bij het schoolgebeuren van je kleuter. Daarom organiseren we dit schooljaar 3 meespeelnamiddagen die in het teken van gezelschapsspelletjes staan. je kan ook een keertje mee turnen met je kleuter.

data: 22/10, 21/2 en 30/4 telkens van 13u10 tot 15u50. Graag tot dan!

Elke kleuter krijgt een IK-boek. In dit boek bundelen we talenten en eigenschappen van je kind. Ook welbevinden, betrokkenheid en competenties komen mooi aan bod. Elk jaar gaat het boek mee naar de volgende klas, ook naar de lagere school. Zo krijgen zowel ouders als school een mooi (in)zicht in wie je kind is en waar zijn of haar talenten liggen. Een portfolio om te koesteren.

 

 

Gevoelenskring en klasvergadering:

Op vrijdag is er een gevoelenskring in elke kleuterklas. we leren basisgevoelens herkennen en verwoorden. we leren met respect luisteren naar elkaar.

In de lagere school is er in elke klas een klasvergadering op een vast moment in de week. We zitten dan gezellig samen in de klas. vooraf bepaalt elk kind of hij of zij deze week een bijdrage wenst te leveren. Dit kan in de vorm van een gevoel verwoorden, iemand een pluim geven, een vraag stellen, een idee brengen of goede afspraken maken over een “donderwolk”. Wekelijks maken we een verslag in het WIJ-boek.

Eén keer per maand komen 2 leerlingen uit elke klas ook samen in het kinderparlement om schoolafspraken samen vorm te geven.

 

 

 

Een groote troef is zeker ook onze visie op leren.

WAT kinderen leren is immers in elke school hetzelfde (vastgelegd door de minister in ontwikkelingsdoelen en eindtermen), maar …

HOE kinderen leren, daar willen wij graag het verschil maken!

Ons leerkrachtenteam vertaalde dit in een mooie visie op leren waarin we de volgende bouwstenen centraal zetten. Onze leerkrachten onderwijzen (geven instructie) waar het moet, maar zijn zo vaak als het kan, coach in hun klas.

bouwstenen

Deze visie vertaalt zich in de klas in een modernere manier van leren. We gebruiken steeds nieuwe aangepaste methodes.

Kinderen zitten heel vaak in groepjes bij elkaar, in de klas maar ook daarbuiten. (in de zaal, in de openluchtklas, in de buitenhoekjes, …)

In elke klas werken we met iPads en een digitaal smartboard.

Binnen de pedagogische visie van Scholengroep Fluxus willen we leerlingen opvoeden tot gekwalificeerde, ondernemende, creatieve en probleemoplossende volwassenen. Hiervoor willen we onze leerlingen de gelegenheid geven om o.a. actief, zelfontdekkend, sociaal en/of zelfregulerend te leren. Dit zijn een aantal bouwstenen die wij centraal stellen in onze lessen en die ons helpen om leerlingen te wapenen voor de toekomst en extra leerwinst na te streven.

 

 

MOS: Milieuzorg Op School

Onze school is gelegen in een prachtige groene omgeving.

We hebben een openluchtklas, onze Kamielklas. Hierin kunnen onze kinderen naar hartenlust leren, werken en genieten in en van de natuur. Samen met Kamiel, onze groene schoolmascotte maken we we er elke dag opnieuw een groener plekje van.

 

Ook andere activiteiten op school proberen we te vergroenen … zo vragen wij om de boterhammen mee te brengen in een brooddoos, de drankjes in een drinkbeker en de koek in een koekendoosje, voorzien van naam en klas.

 

We gebruiken gerecycleerd papier voor al onze kopies.

 

Kamiel roept op om afval te verminderen en beter te sorteren. Bekijk zijn video door te klikken!

 

Image50

 

 

Groen Groen Groen … Heerlijk om in deze mooie natuur te kunnen leren, spelen en genieten!
img_5575
Onze school onderscheidt zich zeker van alle anderen door de prachtige groene en rustige omgeving.
Wij hebben een speelbos en een speelberg waar kinderen naar hartenlust kunnen genieten van de natuur. Samen buiten spelen … zo leuk!

img_5376

img_5378
Zorg dragen voor het milieu is een belangrijke levensles die we al onze leerlingen willen bijbrengen.

Samen met de MOS organisatie willen we onze milieu-werking steeds verbeteren en verdiepen. Ondertussen werken we aan MOS logo 3.

 

Enkele voorbeelden uit onze werking:

 

Omdat wij aan afvalpreventie doen, vragen wij om de boterhammen mee te brengen in een brooddoos, voorzien van naam en klas.
Wij vermijden zoveel mogelijk afval. We leren onze leerlingen afval sorteren in de verschillende vuilbakken. Daarom stimuleren we onze leerlingen om ook geen eigen drankjes mee naar school te brengen, maar is er in de school gelegenheid om tijdens de voormiddagspeeltijd en s middags drankjes te gebruiken uit recycleerbare glazen literflessen.
Water is ook heel gezond en mag steeds gratis gedronken worden.
Ook in de klas mogen de leerlingen op verschillende momenten water drinken uit een hervulbaar flesje of uit een eigen drinkbekertje.

Ook met papier willen we milieuvriendelijk omgaan. Zo kozen we er voor om sinds januari 2010 alleen nog gerecycleerd papier te gebruiken. Een grote maar geslaagde aanpassing!

We besparen energie en werken hiervoor leuke wedstrijden uit om de kinderen te stimuleren. We doen ook elk jaar mee aan dikke-truiendag.

We maken werk van onze Kamielklas: een openluchtklas midden in de natuur.

img_5454

… en veel meer!

 

En om dit alles op een kindvriendelijke manier te doen is er natuurlijk onze Kamiel, onze groene schoolmascotte, de kameleon die woont op onze school …
img_5400